Mediacje reklamacyjne

Mediacje reklamacyjne

Reklamacje nie zawsze rozpatrywane są prawidłowo.
W przypadku, jeśli nie zgadzamy się z wynikiem reklamacji ( kupiliśmy np. wadliwy towar, a mimo to sprzedawca czy producent utrudniają nam uzyskanie nowego towaru lub zwrotu pieniędzy za produkt) możemy spróbować mediacji, które są teraz łatwiejsze oraz skuteczniejsze.

Wystarczy zgłosić się do Inspekcji Handlowej w danym mieście, w której uzyskamy pomoc przy napisaniu pisma reklamacyjnego czy uzyskamy poradę prawną, a także skorzystać z możliwości mediacji.

Co to są mediacje? To alternatywna dla długich procesów sądowych, które są kosztowne i długoterminowe. Mediacje są bezpłatne i można z nich skorzystać, gdy konsument wykorzystał wszelkie możliwości samodzielnego dochodzenia roszczeń od sprzedawcy czy gwaranta.

Inspekcja handlowa nie ma odpowiednich uprawnień do prowadzenia mediacji w sporach dotyczących:

  • zakupu energii,
  • usług bankowych, ubezpieczeniowych, pocztowych i telekomunikacyjnych,
  • pośrednictwa finansowego,
  • prac informatycznych, naukowo-badawczych.

W tych obszarach mediacje mogą prowadzić tylko wyspecjalizowane organy.

Jak wyglądają mediacje przez Internet?

Wniosek wraz ze wszystkimi objaśnieniami dostępny jest na stronach wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej.

Z przeprowadzonych dotąd mediacji wynika, że chętniej do nich przystępują młodzi, nowi na rynku przedsiębiorcy, którzy wiedzą jak ważne jest podejście do klienta.

Co trzeba dołączyć do wniosku?

  1. Kserokopię dowodu zakupu
  2. Dokumenty potwierdzające istnienie sporu
  3. Profesjonalnie opracowane pismo reklamacyjne, zawierające precyzyjne określenie roszczeń konsumenta oraz podstawę prawną, która okazuje się często bardzo skuteczna i mediacja okazuje się zbędna.

Jeśli przedsiębiorca mimo tego odrzuci roszczenia konsumenta, musi to zrobić w formie pisemnej. Wówczas wszystkie dokumenty należy przekazać do Inspekcji Handlowej i wtedy rozpoczyna się proces mediacji.