Mediacje reklamacyjne
Reklamacje nie zawsze rozpatrywane są prawidłowo.
W przypadku, jeśli nie zgadzamy się z wynikiem reklamacji ( kupiliśmy np. wadliwy towar, a mimo to sprzedawca czy producent utrudniają nam uzyskanie nowego towaru lub zwrotu pieniędzy za produkt) możemy spróbować mediacji, które są teraz łatwiejsze oraz skuteczniejsze.
Wystarczy zgłosić się do Inspekcji Handlowej w danym mieście, w której uzyskamy pomoc przy napisaniu pisma reklamacyjnego czy uzyskamy poradę prawną, a także skorzystać z możliwości mediacji.
Co to są mediacje? To alternatywna dla długich procesów sądowych, które są kosztowne i długoterminowe. Mediacje są bezpłatne i można z nich skorzystać, gdy konsument wykorzystał wszelkie możliwości samodzielnego dochodzenia roszczeń od sprzedawcy czy gwaranta.
Inspekcja handlowa nie ma odpowiednich uprawnień do prowadzenia mediacji w sporach dotyczących:
- zakupu energii,
- usług bankowych, ubezpieczeniowych, pocztowych i telekomunikacyjnych,
- pośrednictwa finansowego,
- prac informatycznych, naukowo-badawczych.
W tych obszarach mediacje mogą prowadzić tylko wyspecjalizowane organy.
Jak wyglądają mediacje przez Internet?
Wniosek wraz ze wszystkimi objaśnieniami dostępny jest na stronach wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej.
Z przeprowadzonych dotąd mediacji wynika, że chętniej do nich przystępują młodzi, nowi na rynku przedsiębiorcy, którzy wiedzą jak ważne jest podejście do klienta.
Co trzeba dołączyć do wniosku?
- Kserokopię dowodu zakupu
- Dokumenty potwierdzające istnienie sporu
- Profesjonalnie opracowane pismo reklamacyjne, zawierające precyzyjne określenie roszczeń konsumenta oraz podstawę prawną, która okazuje się często bardzo skuteczna i mediacja okazuje się zbędna.
Jeśli przedsiębiorca mimo tego odrzuci roszczenia konsumenta, musi to zrobić w formie pisemnej. Wówczas wszystkie dokumenty należy przekazać do Inspekcji Handlowej i wtedy rozpoczyna się proces mediacji.